Så här vill Båtklubben att Du skall skydda din båt mot stöld
Låsning
· Alla båtar med utombordsmotor yngre än 5 år
Till denna klass räknas särskilt stöldutsatta båtar såsom styrpulpetbåtar, snabba båtar samt båtar med lättavyttrade motorer. GBS målsättning är att dessa ska vara skyddade medelst klass 2 resp klass 3 godkända låsningskomponenter. Utombordsmotorn ska vara låst till båten. Båten ska vara låst till bryggan.
- · Alla båtar med utombordsmotor äldre än 5 år
Även dessa båtar ska vara låsta med någon slags rejäl låsanordning för såväl motor som låsning till brygga. Om ni anser stöldrisken vara stor och båtekipaget av stort värde ska ni naturligtvis välja godkända låsningskomponenter.
- · Båtar med inombordsmotor
Dessa båtar behöver inte vara låsta i bryggan men ska ha anordning som förhindrar start av motor. Anordningen ska vara utförd så att den är svår att forcera och bör vara kompletterad med t. ex. svårupptäckta kranar för bränsle och el. Kontrollera villkoren som gäller för ert försäkringsbolag.
- · Roddbåtar och kanoter
Småbåtar som dessa bör alltid vara låsta både i sjön och när de ligger på land.
Märkning
All värdefull egendom ska vara märkt med synlig identifiering, gäller båt, motor samt tank. En dold märkning skall dessutom finnas. Hjälpmedel för märkning tillhandahåller klubben.
Registrering
Registrering av båten i frivilliga båtregistret rekommenderas.
Fotografering
Om båten skulle bli stulen, underlättar ett kort polisens identifiering.
Bevakning
Bevakning av hamnarna är det enda som hjälper mot tjyvar.
Förtöjning
Alla båtar ska vara förtöjda och ryckdämpade så att onödigt slitage ej uppkommer på båt, bommar eller brygga. Rekommendationer och anvisning delas ut till de båtägare, som anses ha brister.